teisipäev, 11. september 2007

Varahommikune töötamine tuleb seadusega ära keelata!

Alles sai magama jäädud, kui äratuskell plärisema hakkab. Ebanormaalselt vara minu jaoks. Aga pole parata, kui mõni inimene on otsustanud, et tema alustab päeva kell 8.00 ja mitte minutitki hiljem ning kõik osalised peavad punktipealt kohal olema.

Pool liitrit kohvi ei tee ka olemist oluliselt paremaks, esimene tund aega kulub uimerdamisele. Siis hakkab pilt juba tasapisi ette tulema. Päriselt ellu ärkan ma alles lõunaks.

Teadlased on ammu kindlaks teinud, et inimesed võib jagada lõokesteks ja öökullideks. Lõokestel pole mingit probleemi hommikuse ärkamisega, õhtuks on nad juba nii palju ära teinud, et võivad rahumeeles koos kanadega tuttu minna. Öökull seevastu virgub alles lõuna paiku ning tegutseb kaugelt üle südaöö. Kui seda eripära oma igapäevategevuste planeerimisel arvestada, on kõik hästi. Kui aga oma bioloogilist kella pikka aega eirata, on tagajärjeks krooniline väsimus, tervisehäired, halvemal juhul tõsine haigestumine.
Kuid tundub, et lõokesed on kolossaalses ülekaalus - kogu elu ja asjaajamine tundub olevat sätitud nende järgi. Koolid alustavad hommikul kella kaheksa ajal, tööle tuleb ka selleks ajaks jõuda, mitmetes ametiasutustes kestab kodanike vastuvõtt lõunani jne.

Mina olen tüüpiline öökull. Kooli ja tööle jõudmine tähendas pidevat enesevägistamist. Tervis streikis alalõpmata. Lõpuks tekkisid korralikud südamerütmi häired. Mingi ravi ei aidanud. Kui siis 12 aastat tagasi praegusesse töökohta maandusin, oli see lausa õnnistus. Saan enamuse asju teha siis kui mulle sobib. Kogu selle aja jooksul pole ma kordagi haiguslehel olnud. Süda juperdab vahetevahel küll, aga hoopis teistel põhjustel.

Öökulli lõokeseks ümberkoolitamine on sama kui vasakukäelise parema käega kirjutama sundimine - pealtnäha võib õnnestuda küll, aga head nahka sellest ei tule.


7 kommentaari:

helle ütles ...

Ma olin noorena ka öökull, aga nüüd vanemas eas - lõoke hoopis. Isegi suvel puhkuse ajal tõusen vara-vara. Aga mul on see häda, et tukun teleka ees ja ei lähe magama. "Tõuse üles ja mine magama," kamandab tütar, kui kodus on. Pooled head filmid on niimoodi maha magatud.

karikate emand ütles ...

Nii see tõesti on, et lõokeste järgi käib asjaajamine...
Ja kuna öeldakse, et parem tõusta iga päev samal ajal, siis polegi muud valikut kui end iga päev varakult jalule ajada... Ma pidevalt unistan pensionipõlvest... mõtlen, et siis loen öösel kolmeni ja magan hommikul kümneni :)... aga jumal teab, kuidas elu tegelikult läheb...

Karuema ütles ...

ylikoolis on hea töötada, siis tavaliselt vara miskit ei toimu...kuigi soomes on asi selles osas napakam. meil on möned, kes ikka kell 8 väi veelgi varem platsis on...õnneks on vabadus tulla ja olla, valdavalt...

Minuke ütles ...

seda ma näen jah, et kolme paiku põlevad tuled tihtipeale nii meil kui ka teil:)

helle ütles ...

Kukupai, kuidas sa said endale koguni kaks logot, kui mina ei oska ühtegi panna? Mis nipp on?

kukupai ütles ...

Eheh, see, et neid kaks on, on hoopis minu näpukas.Ma ei oska teisest lahti enam saada. Aga panemine on suht lihtne. Mine sinna logode lehele, vali endale meeldiv välja, selle all on HTML kood. See tõmba copy-sse, siis mine oma blogisse sellele lehele, kust saad esilehele sektsioone lisada (ma ei tea, kas Sul on inglise või soome keeles see), lisa üks uus väli, sinna tuleb see kood kopeerida ja siis salvestada. Umbes samamoodi nagu Sa oma loetavate blogide nimekirja lisasid ja muud.

helle ütles ...

Aitäh, kullake! Ma arvasin ka, et peab kopima, aga kuhu see siis istutada, ei osanud välja mõelda. Näe, jälle terake targem!
Aga kustutamine peaks käima nagu kõik kustutamised. Delite!Või ei?