kolmapäev, 18. veebruar 2009

Vabade linnade murdmatu liit?


Ma ei ole siin blogis eriti sõna võtnud poliitilistel teemadel. Olen eelistanud seda teha teistes kanalites. Aga mõeldes homsele Tallinna linnavolikogu istungile ja praegu toimuvale "hääletusele" (mille käiku on valgustatud paljudes blogides, ei hakka linkima), leian, et ei saa sellest üle ega ümber.

Suur-Tallinna idee tundub esmapilgul päris ahvatlev. On ju Tallinn oma lähiümbrusega orgaaniliselt seotud juba pikka aega. Samuti võiks arvata, et üks ja ühtne Tallinn toimiks tervikuna paremini kui hulk erinevaid linnaosasid.

Paraku on asjad palju keerulisemad. Mida suurem, seda kohmakam, see on ammusest ajast teada. Eri linnaosade probleemid on erinevad ja nõuavad erinevaid lahendusi. Samuti on ajalooliselt välja kujunenud iga linnaosa oma nägu, paljud inimesed identifitseerivadki ennast mitte tallinnlasena vaid oma kodukandi järgi.

Ega ma isegi erand pole, olen alati rõhutanud, et mina olen nõmmekas ja tahan selleks ka jääda. Minu originaalsünnitunnistuselgi on sünnikohana kirjas mitte Tallinn vaid just Nõmme.

Kui linnaosade kaotamine esimest korda jutuks tuli, käis praegune Nõmme linnaosavanem Rainer Vakra Nõmme Sõnumites välja mõtte, et sellisel juhul tuleb uuesti algatada Nõmme iseseisvumine. Ma ei tea, kas ta on oma arvamusele kindlaks jäänud või saanud parteikontoris ajuloputuse ja ümber mõelnud.

Kas selline asi aga oleks üldse mõeldav?

Kui uue iseseisvusaja algul korraldati vastav küsitlus, jäid napilt peale iseseisvumise vastased. Põhiargumendiks oli muidugi majanduslik toimetulek. Pole ju Nõmmel suuri ettevõtteid ega jõukaid kodanikke, kelle maksutulust linna ülal pidada. Kuid seda polnud ju eelmise vabariigi ajalgi. Millegipärast siis tuldi toime, kuigi suur osa rahvast käis pealinna tööle.

Teine argument oli muidugi juba tollane tihe seotus Tallinnaga - transport, veevarustus, side jne. Need probleemid aga oleksid hea tahtmise korral ka lepingutega lahendatavad. Põhiküsimus ongi - kas jätkub tahtmist? Karta on, et praegusel linnavalitsusel kindlasti mitte. Ning kui homsel hääletusel läheb nii, nagu linnavalitsus loodab, on tulevikus veel keerulisem neid küsimusi lahendada.

Kas siis laulame vanal tuttaval viisil:

On vabade linnade murdmatu liidu loonud suur kesikute hõim?

Ei taha!

4 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Nüüd sa siis ehk taipad, miks ma üldse ei blogi.. 24H tahaks tuld ja tõrva sülitada Savisaare suunas... aga siis kodanikud esteedid hakkaks kaeblema...

Eve Piibeleht ütles ...

Minu teada elavad omavalitsused peamiselt sinna piirkonda sisse kirjutatud kodanike tulumaksust, nii et pull käib ikka raha ümber...

Olev ütles ...

Ükski Tallinna naabervald K-linnaga liituda ei soovi. Isegi Maardu linnapea Bõstrov ütles "EI, mina ei taha olla suure Lasnamäe tagahoovi" Maardu külavanem... Paljusid harjumaalasi kohutab ka mitmekordistuv maamaks...

Anonüümne ütles ...

Üks paks ja prillidega onu kirjutab praegu raamatut "Linnriigi esimene tulemine Eesti Vabariigis".