pühapäev, 2. november 2008

"Dave"


Ma ei kirjuta tavaliselt nähtud filmidest, aga täna sattusin juhuslikult uuesti vaatama 1993 valminud komöödiat "Dave". Lähenevate USA presidendivalimiste taustal mõjus selle filmi sisu päris mõtlemapanevalt.

Tegelikult üsna lihtsakoeline lugu. President vajab teisikut, et segamatult armukese juurde lipsata. Leitaksegi sekretäride tööhõivebüroo heasüdamlik juhataja Dave. Armukese juures aga saab president insuldi ning poliitmahhinaatorite soovil tuleb Davel rolli edasi mängida. Mitmete asjaolude kokkulangemise tõttu, kus oluline osa on ka Esimesel Leedil, süveneb Dave poliitikasse põhjalikumalt kui tema loojale meeldiks ning paneb valitsuse vastu võtma senisest kardinaalselt erinevaid otsuseid.

Loo lõpp on teadagi Hollywoodi stiilis imalmagus, aga mind hirmutas, et selline asi on ka reaalselt võimalik. Filmi valmimisest möödunud 15 aasta jooksul on maailm muutunud, poliitika tunduvalt räpasem kui tollal ja ega me tegelikult teagi, kes on tõelised niiditõmbajad riigipeade selja taga ja millised on nende ambitsioonid.

Või äkki istubki juba kuskil valitud presidendi asemel tema kabinetis hoolikalt koolitatud teisik?

3 kommentaari:

Larko ütles ...

Nojah, ma võiksin end vabalt Obama teisikuks pakkuda. :-P

Veidi tõsisemalt, teadaolevalt on näiteks Stalin ja Saddam teisikuid kasutanud ehk päris välistatud see ei ole. Demokraatlikes riikides pole selle kohta andmeid, oleks küll demokraatia põhimõtetega vastuolus. Seda oleks diktatuuridega võrreldes raskem orgunnida, sest teisikust teadvate inimeste ring peab piiratud olema. Kuidas saaks piiratud luurajate ring takistada libailvest riigisaladuse juurde pääsemast?

Maria ütles ...

Mina mäletan kuskilt sellist väidet, et Leeninil oli lausa 7-8 teisikut. Ma ei julge seda väidet küll kinnitada ja tuua tõestuseks ühtegi linki, aga minu mälusopis see teadmine on. Isegi vist olen ühte pilti näinud, aga jätkuvalt ma ei tea kui õige see väide on.

Ti:a ütles ...

ei kommenteeri praegu teksti, vaid annan üle hoopis meemikutse