reede, 25. aprill 2008

AS Ühisteenused täidab linnakassat turiste mõnitades


Näidend neljas vaatuses, lisamärkustega


Tegelased:
Soome turist, kes soovib hommikul sõita äärelinnast bussi ja trammiga Autobussijaama (käib Eestis üsna harva, aga oskab kuigivõrd eesti keelt)
Bussijuht
AS Ühisteenused piletikontrolörid, 8 inimest, kes räägivad kõik väga vigast ja aktsendiga eesti keelt



I vaatus
Äärelinna bussipeatus. Tuleb Soome turist, vaatab tahvlilt busside väljumisaegu, otsib infot piletite kohta, aga ei leia. Otsustab küsida bussijuhilt. Ootab bussi, mis varsti ette sõidab. Siseneb bussi.



II vaatus

Bussis.
Turist: Palun üks bussipilet.
Bussijuht: 20 krooni (ulatab pileti ja võtab raha)
Turist: Kas ma selle piletiga trammis sõita saan?
Bussijuht: See on ju Tallinna pilet, saate küll.
Turist läheb klõpsib kompostris piletile kuupäeva ja kellaaja, istub. Buss jõuab kesklinna, turist väljub ja suundub trammipeatusse.



III vaatus

Turist siseneb trammi, vaatab kella ja kellaaega piletil, jääb nähtuga rahule ja istub. Enne Paberi trammipeatust sisenevad kontrolörid.

Kontrolör N#1: Teie pilet!
Turist ulatab pileti
Kontrolör N#1 (piletit uurides): Kus te selle läbi lõite?
Turist: Bussis.
Kontrolör N#1: Aga mitte selles transpordivahendis? See on vale pilet!
Turist: Aga kuupäev ja kellaaeg on ju õiged.
Kontrolör N#1 (ärritunult): Aga see pole selle trammi pilet! Tulge maha!
Turist ei saa millestki aru, tõuseb ja järgneb kontrolörile.



IV vaatus

Kontrolöride bussis
Kontrolör N#1: Miks te trammis bussipiletiga sõidate?
Turist: Aga ma ju küsisin bussijuhilt, kas saan sellega sõita.
Kontrolör N#2: Uus pilet oleks tulnud osta, see ei ole tunnipilet. Tunnipileti ostate R-kioskist, siis saate tund aega sõita!
Turist: Mina seda ei teadnud ja peatuses infot ei olnud ka ja kioskit ka polnud seal.
Kontrolörid läbisegi karjudes: Mingi idioot oled vä? Mis sa arvad, et Eesti Vabariigis saab ühe piletiga tund aega sõita? Mitte kuskil ei saa! Internetist ei oska vaadata vä?

Üks kontrolör hakkab pabereid täitma, ise nohisedes ja enda ette pobisedes. Aadressi kirjutamisega on tõsises hädas.

Kus te elate? Vanda? Mis koht see on? (Turist ütles, et elab Vantaas). Linn? Mis linn? Miski maakoht ve?

Siis viskab paberid ette: Kirjutage siia ja siia alla, et teate oma õigusi ja olete kiirmenetlusega nõus! Ja siia allkiri, siia, siia, siia ja siia ka!

Lõpuks viskab turistile ühe koopia kätte: 15 päeva jooksul olgu trahv interneti kaudu makstud! Võite minna!


Lisamärkus


Turist on äärmises hämmingus - tema õigustest ei räägitud talle sõnagi, sõimata sai aga mitme eest. Ja ikkagi ei saanud ta aru, kust oleks tema, linnas võõras, pidanud teadma, millist bussipiletit osta, kui peatuses infot pole ja bussijuht samuti ütles, et pilet kõlbab trammis ka.


Soomes Helsingis on nii, et bussijuhilt ostetud piletiga saab sõita tunni aja jooksul kuitahes mitme bussi või trammiga. Samuti paljudes teisteski Euroopa linnades. Ja info bussipiletihindade kohta on peatustes sõidugraafiku kõrval.



*Bussijuhilt ostetud pilet maksab 20 EEK, kioskist ostetud tunnipilet 18 EEK. Kas turist tekitas Tallinna linnale majanduslikku kahju?


** pilt firma kodulehelt

6 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Või et siis linnakassa pärast tunned selle teeninduskultuuritusloo peale muret... no ei ole hullu, linna tulueelarves on segatulude all rida "trahvid", kui turist enda oma ära maksab, siis on kõik ok ja jokk.

"Andke oma pilet."
"Ei anna, ostke omale ise."
"Palun esitage sõidudokumendid!"
"Aga palun ..."

Oop ütles ...

Seda asja nimetatakse mainekujunduseks.

Anonüümne ütles ...

Mainekujundus on see tõepoolest, kusjuures mitte ei kujundata AS'i Ühisteenused vaid Tallinna ja Eesti mainet. Antud juhul on põhjust oletada, et linnakülaline oskab maine sinna paigutada kuhu see kuulub, ent enamus turistidest saaks taolisest juhtumist kinnitust oma Nõukogude Eesti edasi elamise eelarvamusele. Tõsi küll, enamik turistidest vast bussi ja trammiga vastavates tingimustes ei sõidagi.

Seal neljanda näituse juures tõenäoliselt tunnistajaid ei viibinud. Kahju sellest, sest ise oleksin vastavas olukorras kindlasti kohtu poole pöördunud. Kui selline peaks ette tulema, tuleb vist katsuda enne ühisteenindajate bussi sisenemist videokaamera või mak märkamata käivitada. Tõendite olemasolul ei jääks mu hagi rahaliselt kuidagi tagasihoidlikuks. Kusjuures kaebaksin ka linnaviletsuse, sest bussijuht ju valeinfot edastas.

Anonüümne ütles ...

aga nii ongi,et seal ühissõidukis ollakse sinuga viisakas ja rahulik ja kui satud sinna Ühisteenuste bussikasse siis sõimatakse ja karjutakse sinuga läbisegi...

Anonüümne ütles ...

kusjuures mina ka ei saa aru, miks nad ei võiks seal bussis tunnipileteid müüa... et bussijuhti vähem tülitataks? või on see mingi kaval väljapressimisplaan?

mina kui inimene maalt, kes käib tallinnas umbes paar korda aastas, olen sellega samuti hädas olnud. kuna bussist ostes on pilet nii palju kallim (eriti kui on vaja mitme transpordiga sõita), siis olen ma ikka üritanud talonge osta. no bussijaamast saab. aga ükskord (see oli vist möödunud suvel) tulime me pääsküla tagumisest otsast. meie peatuses putkat polnud ja lähim pood teatas, et nemad talonge ei müü. no sõitsime siis mingi bussiga esimese peatuseni, kus putka paistis. ei müüdud! teatati et neil ei ole lepingut ja ainult R-kioskid müüvad! asi kiskus juba huvitavaks ja me hakkasime mööda pääsküla ja nõmmet R-kioskit taga otsima. lõpuks ühe leidsime, nõmme keskusest, aga kuna oli pühapäev, siis oli see kinni... edasi sõitsime juba põhimõtte pärast ilma piletita.

Anonüümne ütles ...

Hei. Kuule, kas sa ei saaks selle teema pärast minuga ühendust võtta aadressil dannar.leitmaa@epl.ee?? Uuriks natuke, et millest selline jama sis tuleb